Welcome to ukhuahfillah.blogspot.com.. thanks to all.. Selamat datang saya alukan Kepada anda surfers budiman, semoga ukhwah dapat dibina.. Semoga silaturahim dapat dijalinkan

Monday, January 5, 2009

Pose Sunat Hari As-Syura

Assalamualaikum warahmatullah semua kengkawan di luar sana..

Alhamdulillah, akhirnya dapat juga aku post new entry kat blog ni.. dah lama bcuti kan..

Tibe2 Allah ilhamkan utk aku post bende yg aku kira bermanfaat buat kita semua..

Untuk pengetahuan semua, Insyaallah hari rabu ni 7 Januari 2009 bersamaan 10 Muharram 1430 H merupakan Hari Assyura yang disunatkan berpuasa bagi Umat Islam.. Jadi mari kira beramai-ramai bpuasa sunat...

Dah lama tak pose kan? hukhuk..

Jadi tadi aku pun search la kat internet ni mane2 artikel yg sesuai utk menyambut kedatagn Hari Assyura ni.. Disebabkan Aku ni malas skit nak taip2 ni.. so copy n paste je la jwabnyer.. Tapi diharap ia dpt dimanfaatkan bersama..


Jom kita hayati..


PUASA HARI ASSYURA 10 MUHARRAM

Dalil tentang berpuasa pada hari ini ialah :

Maksudnya :

"Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a bahawa Rasulullah s.a.w telah berpuasa pada hari Assyura dan baginda menyuruh orang supaya berpuasa"

Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas. r.a

Maksudnya :

"Sabda Rasulullah s.a.w : Berpuasalah kamu pada hari ‘Asyura (10 Muharram), dan bezakan kamu dengan orang-orang yahudi (yang hanya berpuasa hari ke-10 Muharram sahaja), hendaklah kamu berpuasa sehari sebelumnya atau selepasnya."

Dan dalam riwayat lain :

"Dan sekiranya aku masih ada dikalangan kamu, nescaya aku akan berpuasa hari yang ke-9. "

14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura


(10 Muharram, bersamaan Rabu, 7 JAN 2009 )

1. Melapangkan masa / belanja anak , suami & isteri
fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.


2. Memuliakan fakir miskin
fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.


3. Menahan marah
fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha.


4. Menunjukkan orang sesat
fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.


5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.


6. Bersedekah
fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.


7. Memelihara kehormatan diri
fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.


8. Mandi Sunat
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu
lafaz niat : 'Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala'

9. Bercelak
fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.


10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.


11. Sembahyang sunat empat rakaat
fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya.

lafaz niat : 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala'
Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.

12. Membaca 'hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru'
fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .


13. Menjamu orang berbuka puasa
fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.


14. Puasa
Niat - 'Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.




********************************


10 Muharram juga telah mencatatkan beberapa peristiwa penting untuk renungan kita bersama sepertimana yang dicatatkan oleh Imam al-Ghazali dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub ialah bahawa pada tarikh tersebut:

(1) Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.


(2) Diterima taubat Nabi Adam a.s.


(3) Dicipta Adam a.s.


(4) Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.


(5) Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.


(6) Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.


(7) Selamat Nabi Ibrahim daripada api Namrud.


(8) Selamatnya Musa dan pengikutnya.


(9) Lemasnya Firaun.


(10) Dilahirkan Nabi Isa a.s.


(11) Diangkat Nabi Isa ke langit.


(12) Diangkat Nabi Idris ke langit.


(13) Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.


(14) Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.


(15) Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.


(16) Nabi Ya'kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.


(17) Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.


(18) Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.


(19) Hujan yang pertama turun dari langit ke bumi.


Para ulama mengambil kesimpulan bahawa disunatkan berpuasa pada hari "asyura" di dalam tiga kaedah:

1. Puasa pada 3 hari iaitu 9, 10 dan 11 muharam.

2. Puasa pada hari ke 9 dan ke 10 Muharam.

3. Puasa pada hari ke 10 sahaja.


Mudah-Mudahan kita diberi taufiq untuk mengamalkannya dan menyampaikannya kepada saudara-saudara Islam kita yang lain.


Insyaallah.

0 comments:

Post a Comment

kepada pelawat yang budiman, sila tinggalkan komen sebelum anda keluar.. terima kasih

 

"..terima kasih kepada pengunjung yang sudi melawat di blog ini.. senyumlah seikhlas hati, kerana dengan senyuman hati akan menjadi riang..."

Welcome to Ukhuahfillah.blogspot.com.
Template by: Abdul Munir